6 signalen dat het tijd is voor een directeur

WANNEER STEL JE EEN DIRECTEUR AAN?

Het directie- of managementteam uitbreiden

1. Te weinig tijd

Je bedrijf groeit en je komt zelf minder toe aan het uitoefenen van je vak en dat is iets wat je wel zou willen. Maar je tijd en aandacht worden opgeslokt door allerlei nodige (maar voor jou vervelende) operationele-, financiële, administratieve en organisatorische zaken. Algemeen directeur zoeken!

2. Tijd voor een frisse wind

Je bedrijf groeit, de markt groeit nog sneller en de sector verandert. Het is steeds minder ons kent ons en je doet steeds meer zaken met grotere partijen en investeerders. Een nieuwe kijk, een nieuwe visie, andere ervaring om in het huidige decennium optimaal te acteren. Het is tijd om een directeur uit een andere hoek te halen.

3. Beter samenwerken

Je werkt samen met andere ondernemers in een samenwerkingsverband. Jullie hebben veel gedeelde, maar soms ook tegenstrijdige belangen. En jullie kennis en ervaring is deels overlappend, minder aanvullend op elkaar. Het is tijd voor een directeur van buitenaf.

4. Specifieke discipline versterken

Je wilt in een specifieke bedrijfsdiscipline het verschil gaan maken, maar deze discipline moet flink doorontwikkeld worden. Denk aan HR, IT of Marketing en Communicatie. Zoek voor deze strategisch belangrijke ontwikkeling iemand op directieniveau. Op die manier geef je het juiste gewicht aan de ontwikkeling die je voor ogen hebt. Dat is een belangrijk signaal naar de mensen in de organisatie.

5. Financieel belang

Je financiën en de boekhouding, dat is prima in orde. Toch weet je dat met de beoogde groei veel geld is gemoeid. En ook weet je dat het voor de continuïteit en slagkracht nogal wat uit kan maken waar je het geld vandaan haalt en hoe je de financieringsstructuur inricht. Dan hebben we het nog niet eens over de verfijnde inzichten die de juiste man of vrouw met betere en completere rapportages genereert.
Financieel directeur of een ‘zwaardere’ controller werven.

6. Jouw beste man of vrouw

Eén van jouw beste mensen werkt al sinds het begin aan de zaak. Hij levert al jarenlang de beste resultaten. Je bedrijf groeit en veranderd. Zou hij nog willen blijven of stapt hij over naar de concurrent? Je denkt erover om hem directeur verkoop te maken. Zo’n promotie geeft status en een hoger salaris. Dan blijft hij op zeker, denk je. Maar wat als je je beste verkoper nu in die andere rol duwt. Van een directeur verwacht je nu eenmaal andere dingen dan van een senior verkoper. Niet doen! Zoek een directeur verkoop die nieuwe inzichten en verkoopstrategieën meebrengt. Eentje die voor jou in de gaten houdt dat je beste verkoper goed in zijn vel zit.